-
Tytuł:
Księgowe zasady rozliczania projektów dofinansowanych z UE
- Kategoria: Podatki i rachunkowość
- Cena: 1 480 + VAT PLN Teraz: 1 480 + VAT PLN
- Termin: 2012-05-10 - 2012-05-11
- Miejsce: / mazowieckie
- Organizator: Eurofinance
Celem seminarium jest przedstawienie w praktyce zasad księgowania i rozliczania dotacji unijnych, przyznanych na projekty inwestycyjne, w ramach takich programów jak PO IG, PO IiŚ oraz RPO.
PODCZAS SEMINARIUM PRZEDSTAWIMY:
- dostosowanie i konstrukcję zakładowego planu kont dla celów ewidencji księgowej projektów
- szczególny sposób ewidencji księgowej
- zasady tworzenia budżetu zadaniowego
- podatkowe aspekty rozliczania funduszy unijnych
- metodologię przygotowania wniosku o płatność
MOCNE STRONY SEMINARIUM WG UCZESTNIKÓW:
- praktyczna forma zajęć – dużo rzeczywistych przykładów
- kompetentny wykładowca – bardzo duża wiedza praktyczna i zaangażowanie w wprowadzeniu zajęć
- możliwość odbycia indywidualnych konsultacji z wykładowcą
SEMINARIUM POPROWADZI:
ANNA BUJARSKA - ekspert ds. rozliczeń dotacji UE ekspert finansowy ds. rozliczeń dotacji unijnych w Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych LEWIATAN, konsultant podmiotów realizujących i ubiegających się o dofinansowanie przedsięwzięć realizowanych z udziałem funduszy strukturalnych, kierownik zespołu ds. realizacji i kontroli projektów, wykładowca Podyplomowego Studium Zarządzania i Administrowania Funduszami Unijnymi SGH. Wiceprezes sieci Biur Rachunkowych specjalizujących się w rozliczaniu dotacji UE. Jako trener przygotowujący administracje w ramach systemu sprawozdawczości i rozliczania projektów prowadziła liczne szkolenia i warsztaty dla administracji publicznej z zakresu sprawozdawczości, ewidencji księgowej m.in. na zlecenie Ministerstwa Finansów, MSWiA i jednostek podległych, Urzędów Marszałkowskich, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, PUP, WUP, MJWPU i innych.
PROGRAM:
1. KWALIFIKOWALNOŚĆ WYDATKÓW
- akty prawne i dokumenty regulujące kwalifikowalność wydatków
- zakres obowiązywania wytycznych
- ogólne i podstawowe zasady kwalifikowania wydatków
- porównanie kwalifikowalności w ramach projektów inwestycyjnych (POIG, POIŚ, RPO)
- praktyczne wskazówki
2. WYODRĘBNIONA EWIDENCJA KSIĘGOWA DLA OPERACJI ZWIĄZANYCH Z WYKORZYSTANIEM FUNDUSZY STRUKTURALNYCH
- obowiązki projektodawcy prowadzącego pełne księgi rachunkowe
- obowiązki w zakresie ewidencji księgowej w pozostałych programach operacyjnych
- zmiany w dokumentach firmowych w związku z realizacją projektu
- polityka rachunkowości – osoby odpowiedzialne za ich dokonanie (wzór)
- obieg dokumentów
- dostosowanie i konstrukcja zakładowego planu kont dla celów ewidencji księgowej projektów
- ewidencja księgowa na kontach zespołu 4
- ewidencja księgowa na kontach zespołu 4 i 5
- ewidencja księgowa na kontach zespołu 7
- szczegółowa ewidencji kosztów inwestycji (konto 080) i rozliczenie tych kosztów
- tabela odpisów amortyzacyjnych
- sposoby wyróżniania zapisów księgowych (operacji gospodarczych) związanych z realizacją projektu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów
- wymagania w odniesieniu do informatycznego systemu finansowo - księgowego beneficjenta – dla kogo i jaki cel ujednolicenia
- szczególny sposób ewidencji księgowej:
- księgowanie przychodów projektu
- wkładów niepieniężnych i amortyzacji
- dotacja w księgach rachunkowych w świetle MSR 20
3. PODSTAWOWE ZASADY KONSTRUOWANIA I ROZLICZANIA BUDŻETU PROJEKTU
- zasady tworzenia budżetu zadaniowego: koszty bezpośrednie i koszty pośrednie
- koszty pośrednie rozliczane ryczałtem i rozliczane na podstawie rzeczywiście poniesionych wydatków – wady i zalety obu sposobów (praktyczne przykłady rozliczania kosztów)
- koszty pośrednie rozliczane na podstawie ryczałtu
- budżet projektu inwestycyjnego
DRUGI DZIEŃ
1. PODATKOWE ASPEKTY ROZLICZANIA FUNDUSZY UNIJNYCH – CASE STUDY
- opodatkowanie środków unijnych podatkiem dochodowym od osób prawnych i fizycznych praktyczne problemy
- zwolnienia z podatku dochodowego otrzymanych dotacji i innych środków pomocowych
- dotacje w podatku dochodowym od osób prawnych
- dotacje w podatku dochodowym od osób fizycznych
- dotacje a koszty uzyskania przychodów
- opodatkowanie VAT, zasady odliczania podatku VAT
- podatek VAT naliczony i prawo do odliczenia
- dokumenty uprawniające do odliczenia; moment odliczenia
- warunki uzyskania zwrotu na rachunek bankowy
- ograniczenia w odliczaniu podatku VAT naliczonego zawartego w zakupach finansowanych z funduszy unijnyc
- rozliczenie otrzymanych dotacji i środków pomocowych przy sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej z VAT
- korekty podatku VAT związane z późniejszą sprzedażą, zmiana przeznaczenia środków trwałych finansowanych z funduszy unijnych
- towary i usługi finansowane ze środków pomocowych, dla których obniża się stawkę podatku VAT
2. DOKUMENTACJA KSIĘGOWA DLA POTRZEB ROZLICZENIA WYDATKÓW PROJEKTU
- wymagania stawiane przez instrukcję sporządzania wniosku beneficjenta o płatność wymagania instytucji wdrażającej
- opis faktur VAT, rachunków i innych dokumentów o równoważnej wartości dowodowej
- kompletowanie dowodów do celów przygotowania zestawienia poniesionych wydatków
- przygotowanie do zapłaty (wydatku) faktur, rachunków za wykonane inwestycje, remonty (za dostawę materiałów, roboty i usługi , za inwestycje, inwestycje zakończone) kompletowanie dowodów do celów przygotowania zestawienia poniesionych wydatków
- archiwizacja dokumentacji projektowej
3 WNIOSEK BENEFICJENTA O PŁATNOŚĆ
- konstrukcja wniosku beneficjenta o płatność (WBoP)
- wyjaśnienie pojęć i zadania WBoP
- metodologia przygotowania WBoP; ogólne zasady sporządzania partnerskiego WBoP
4. ZESTAWIENIE DOKUMENTÓW POTWIERDZAJĄCYCH PONIESIONE WYDATKI PROJEKTU OBJĘTE WBoP
- omówienie elementów tabeli załącznika nr 1 do wniosku o płatność: zestawienie dokumentów
- wydruki ewidencji księgowej z informatycznego systemu finansowo-księgowego - alternatywny sposób przedstawienia dokumentów potwierdzających poniesione wydatki
- wymagania w odniesieniu do informatycznego systemu finansowo-księgowego
5. KONTROLA PROJEKTÓW
- system kontroli funduszy europejskich
- kontrola krok po kroku w tym: zakres przedmiotowy kontroli, informacja pokontrolna, czynności pokontrolne
- najczęstsze błędy Beneficjentów
- jak się przygotować do kontroli?
Koszt szkolenia dla jednej osoby: 1480.00 zł netto
za zgłoszenie do dnia 2012-04-20 otrzymasz 10% rabatu
za zgłoszenie co najmniej 2 osób otrzymasz 5% rabatu
Szczegółowe informacje:
tel.: 22 83 01 310
tel. kom.: 603 081 809
fax: 22 83 00 090
Więcej informacji: