Liczby mówią same za siebie!
- Tylko 20% przeprowadzonych transakcji M&A finalnie kończy się sukcesem
- Na 5 sfinansowanych transakcji M&A, aż 3 nie przynoszą oczekiwanych efektów
- 85% firm, które z powodzeniem przeprowadziły transakcje M&A twierdzi, że sukces tego procesu to koordynowany przez jeden, specjalnie do tego wyznaczony i przygotowany zespół
Transakcje M&A są doskonałym sposobem na zwiększenie wartości przedsiębiorstwa, uzyskanie większej ilości aktywów, czy wreszcie połączenie sił z konkurencją. Jednak, według badań, większość sfinalizowanych transakcji kończy się fiaskiem z pozornie błahych powodów. Brak dostosowania organizacyjnego, zła komunikacja i wykluczające się wzajemnie środowiska zarządzające – to tylko niektóre powody niepowodzeń konsolidacji.
Badania wskazują też, że tylko te firmy, które podjęły zdecydowane działania mające na celu skoordynowanie przejętych spółek, odniosły sukces. Na podstawie tych, największych case studies transakcji M&A ostatnich lat, dowiecie się Państwo jak skonsolidować spółki, aby zwiększyć ich wartość.
Kto powinien wziąć udział w Warsztatach:
Warsztaty kierujemy do Wszystkich zainteresowanych transakcjami M&A oraz bezpośrednio zaangażowanych w ich realizację. Tematyką spotkania będą zainteresowani w szczególności:
- Prezesi i Członkowie Zarządu
- Dyrektorzy Zarządzający
- Osoby związane z Departamentem Mergers & Acquisitions
- Dyrektorzy, Kierownicy, Managerowie ds. Strategii, Rozwoju i Inwestycji
- Dyrektorzy, Kierownicy, Managerowie Operacyjni
PROGRAM:
25 czerwca 2013
09:00 Rejestracja, poranna kawa
09:25 Powitanie uczestników
STWÓRZ SOLIDNY I TRWAŁY GRUNT!
09:30 Jak skutecznie przygotować się do transakcji M&A, czyli o tym, jak wjechać na właściwe tory? Czynniki, które zaważą o losie transakcji
Mikołaj Lipiński, Członek Zarządu, BlackPartners
CASE STUDY: BOMI, BZ WBK/Kredyt Bank, Eurocash
- Kiedy warto wpisać transakcję w swoją strategię rozwoju
- M&A jako temat „sexy”, ale czy zawsze uzasadniony
- Jak wybierać spółkę – pozafinansowe czynniki, które mogą pomóc zarobić
- Wycena kapitału ludzkiego
- Szacowanie możliwych do osiągnięcia korzyści z efektu synergii – pozafinansowe czynniki transakcji
- Jak znaleźć podmiot do przejęcia – czym się kierować, aby transakcja miała szansę odnieść sukces
- Jak zdefiniować i zmierzyć obszary synergii? Czy lepsze jest podejście kosztowe czy przychodowe
- Kiedy warto, a kiedy nie powinno zatrudniać się doradców
- Najczęstsze błędy w inicjowaniu transakcji – analiza najważniejszych case studies
- Due diligence aspektów miękkich, czyli co warto wiedzieć o drugiej spółce
10:30 Przerwa na kawę
INTEGRACJA / TECHNIKI NEGOCJACYJNE
10:50 Przygotowanie do transakcji
Mikołaj Lipiński, Członek Zarządu, BlackPartners
CASE STUDY: MARS-WRIGLEY, LUX MED, Allegro, AmRest
Ponad 50% osób zarządzających transakcjami M&A przyznaje po transakcji, że proces analizy due diligence miękkich obszarów funkcjonowania firmy był niewystarczająco skuteczny. W trakcie negocjacji obszary miękkie nie są omawiane w 80%. Jak zatem znaleźć wszystkie obszary synergii i wykorzystać je w negocjacjach? Jak przekonać partnera, że nie liczą się tylko cyfry i umowy?
- Synergia – jak znaleźć obszary w których połączone przedsiębiorstwa mogą połączyć siły? Czy zawsze wspólne działy i szukanie oszczędności to korzystne rozwiązanie
- Kogo zaangażować w proces negocjacji? Dlaczego tylko w 5% rozmów uczestniczą członkiowie zarządów odpowiedzialni za sprzedaż i marketing, chociaż to te obaszry dają główne synergie
11:20 Anatomia transakcji. Jak prowadzić negocjacje z perspektywy kupującego, a jak ze strony sprzedającego? Czyli o czym warto mówić, a co warto zostawić dla siebie
Grzegorz Olechniewicz, Trener/Coach
NEGOCJACJE, CZĘŚĆ 1. SESJA WPROWADZAJĄCA
- Analiza interesów własnych i drugiej strony
- Jak wygrać najlepszą cenę
- Dobór osób do zespołu negocjacyjnego – w jakich rolach występują w toku negocjacji ich uczestnicy i jak one wpływają na przebieg negocjacji
- Jak rozmawiać, aby wskazać wszystkie „trupy w szafie”
- Czy warto je ukrywać
- Jak odkrywać prawdziwe, a nie tylko deklarowane, potrzeby klienta
- Nieumiejętne inicjowanie transakcji – jak nie zepsuć relacji od początku
- Co zrobić, aby inwestor nie wycofał się (w ostatniej chwili) z transakcji
- Jak sprzedać po wyższej kwocie, niż spółka jest warta – czy jest to opłacalne
12:10 Przerwa na lunch
13:00 Symulacja negocjacji
Grzegorz Olechniewicz, Trener/Coach
NEGOCJACJE, CZĘŚĆ 2. SESJA INTERAKTYWNA
Wspólnie z coachem specjalizującym się w procesach M&A,
uczestnicy wezmą udział w negocjowaniu warunków transakcji
- Własny interes to interes partnera – definiowanie punktów zgodnych i spornych
- Poświęcić wszystko, aby dostać wszystko – czego możemy oczekiwać
- Strategie negocjacyjne
KOMUNIKACJA A WARTOŚCI KORPORACYJNE
14:00 Pozafinansowa finalizacja transakcji, czyli bezcenne wartości korporacyjne
Katarzyna Rek, Manager, Finance&Real Estate Department, On Board PR Katarzyna Szczypek, Head of Department, Finance & Real Estate Department, On Board PR
CASE STUDY:
W większości transakcji proces kończy się z momentem
podpisania umowy. Dlaczego zarządzający lekceważą lub
zapominają o procesie integracji? Dlaczego w wielu procesach
łączenia lub przejęcia zostawia się kulturę organizacyjną na
koniec – jak zrobić to lepiej? Jak integrować różne środowiska,
często mające sprzeczne interesy?
- Dlaczego nagle spada jakość zarządzania w spółkach w procesie M&A – jak temu przeciwdziałać
- Zmiana w spółce – perfekcjoniści niemile widziani? Jak komunikować
- 100 dni po transakcji… Jak stworzyć efektywny i możliwy do realizacji planu
- Integracja spółek w różnych środowiskach
- Wrogie przejęcie
- Wspólna konsolidacja
15:00 Niepokój zmian! Jak skutecznie wykorzystać komunikacyjną broń
Edyta Kwapich, Manager, Industry & Governmental Relations, Public Affairs and Lobbying, On Board PR
- Jak komunikować zmiany i kiedy zacząć to robić
- Różne kultury organizacyjne – jak przeprowadzić integrację w różnych kulturach
- Zarządzanie emocjami w komunikowaniu zmian – sposoby przezwyciężania oporów
15:45 Przerwa na kawę
MONITOROWANIE ZMIAN
16:05 V MONITOROWANIE ZMIAN
Michał Jarczyński, Prezes, Arctic Paper
CASE STUDY ARCTIC PAPER
- Dlaczego transakcje M&A kończą się (nie)powodzeniem – czy można temu przeciwdziałać
- Przejęcie pracowników przez nowego pracodawcę – co dalej
- Klient nie lubi zmian – jak komunikować o zmianach, aby były one dobrze postrzegane
- Jak zmienić wartość zmian np. przywiązanie do starego logo
16:50 Zakończenie warsztatów, wręczenie certyfikatów